Vragen staat vrij

Veel gestelde vragen

Het kan zijn dat u ter voorbereiding aan onze afspraak of twijfelt of een afspraak maken kan. Om de meeste hobbels weg te nemen zijn hier de antwoorden op de meest gestelde vragen. Mocht uw vraag er niet tussen staan, stuur dan een mail, bel of app en dan help ik u graag verder. 

Doelgroepen

Ik heb ervaring met allerlei mensen met een lichamelijke beperking tot geestelijke beperking. Daarbij maakt het ziektebeeld zoals afasie, parkinson of dementie niet uit. Ik pas de oogmeting aan op de mogelijkheden die er op dat moment zijn. In het uiterste geval maken we kosteloos een nieuwe afspraak. Maar vaak is dit niet nodig. Wel vraag ik of er een begeleider bij aanwezig kan zijn om de beslissingen te maken.

Ik ben het nog niet tegen gekomen dat ik niet een bril kon aanmeten.  

Onderzoek

Ja, sterker nog omdat ik meer tijd voor u reserveer heb ik de mogelijkheid om u goed te onderzoeken en de situatie waarin u kijkt te beoordelen en dit mee te nemen in mijn advies. 

U hoeft alleen voor de koffie te zorgen, voor de rest hoeft u niets te doen. Heeft u een ouder / kind met een lichamelijke of geestelijke beperking dan is het nodig dat u erbij bent om te helpen bij het maken van beslissingen.

Een oogdrukmeting is net zoiets als bloeddrukmeting alleen voor het oog. Als de oogdruk constant te hoog is kan er schade ontstaan. Omdat de test belastend is voor het oog doe ik dit alleen als er een aanwijzing voor is, dit bespreek ik van tevoren en laat dan het apparaatje zien. Redenen kunnen zijn als glaucoom in de familie voorkomt of een hoge oogdruk. 

In tegenstelling tot veel reguliere opticiens werkt mijn apparaat met een pinnetje (wegwerp probe) in plaats van luchtdruk. Dit klinkt intensiever maar is het juist niet. Met een luchtdrukmeting wordt een gebied van 1cm2 blootgesteld en mijn test is heel lokaal op 2/3 mm2. Daarnaast maakt het bijna geen geluid en is bijna niet te voelen. 

Producten / diensten

Jazeker, er zijn meer mensen die het fijn vinden hun eigen montuur te houden of een oud montuur te hergebruiken. Meestal kan het, maar moet dan wel de bril eerst beoordelen of montuur nog geschikt is.  

Ja, in principe kan ik iedereen een bril aanmeten. Drukke moeders, ondernemers, mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking, mannen / vrouwen, kortom iedereen vanaf 12 jaar kan ik helpen. Het grote voordeel is dat ik op locatie kan komen waardoor aandoeningen bij volwassene en kinderen zoals afasie, dementie, parkinson, verstandelijke beperking, psychische belemmering en/of lichamelijke beperking geen obstakel hoeven te zijn om te komen tot een goede kijkoplossing. De grens ligt wel bij bij extreme staar of slechtziendheid (een visus van minder dan 10%). Dan wordt het lastiger maar ook dan onderzoek ik wat we er wel uit kunnen halen. Als u van niets naar iets gaat is er al winst. 

Jazeker, dit kan ik ook verzorgen. 

Ik heb training hierover gevolgd en kan beoordelen of iemand een prisma nodig heeft maar ben hier zeer terughoudend in. Bij een foutieve meting kan er schade mee worden berokkend en daarom meet ik hem niet aan. Mocht ik zien dat het nodig is kan ik u doorverwijzen.

Ja, tot de leeftijd van 12 jaar meet ik geen brillen aan. Vaak moet u hiervoor naar een orthoptist of oogarts. Wel kan ik met het recept dat u daar ontvangt een bril leveren.

De ene helft bestaat uit monturen voor mannen en de andere voor vrouwen. Door goede opbergmoeilijkheid is het voor mij altijd mogelijk om minimaal 200 brillen mee te nemen naar uw bezoek. 

Glazen

Enkelvoudig: die hebben één sterkte

Multifocaal (Afbeelding): zitten twee sterktes in glas die geleidelijk verstrijkt. Hierdoor is er geen duidelijke scheiding:

Bifocaal (Afbeelding): er is een duidelijke scheiding tussen het lees- en kijk gedeelte. Mensen met een evenwichtsstoornis kunnen hier baat bij hebben.  

Hoe prijziger het glas of hoe hoger de optische zuiverheid van het glas is ook kan het glas dan dunner zijn. Kortom er worden dan meer uren besteed aan het produceren van een glas. Alle glazen die Opticien op de koffie verkoopt zijn goede glazen. Het is de vraag of u door een Volkswagen of een Ferrari wilt kijken.

Ja, iedere bril heeft standaard een goede UV bescherming van UV 400. Sterker nog mensen die een bril dragen zijn beter beschermd dan mensen die geen bril dragen. 

Het voordeel is dat het een hogere absorptie heeft. De ‘spiegel’ spiegelt het licht weg waardoor minder de glazen minder donker hoeven te worden. Dit is handig als u zonnebrillen te donker vind.

Meekleurende glazen zijn ideaal voor mensen die moeilijk van bril kunnen wisselen en/of vaak last hebben van fel licht. De kleur wordt langzaam warmer en nadeel is dat het nooit zo donker kleuren als een zonnebril. Het is te vergelijken met water koken: meekleurende glazen zijn alsof u van koud langzaam naar warm water gaat. Een zonnebril geeft het effect van koud naar warm water (elektrische deken) en wordt daarom als een groter verschil ervaren.

Pop-up service punten

  • Service en reparatie van van uw bril
  • Bijvullen van uw brillen spray
  • Eye health check
  • Vragen met betrekking tot ooggerelateerde zaken
  • Uiteraard een lekker bakske koffie of thee

Er zijn momenteel twee punten bij: 

  • ’t Kompas: Passedwarsstraat 69b, 6601 AR Wijchen 
  • Go4fit Premium (Derks Sport): Homberg 2996, 6601 XR Wijchen

Nee, u kunt zo binnenlopen.

Nee, je kunt gewoon binnenlopen en dan kijk ik hoe ik u kan helpen. Het is ontstaan als extra service. Omdat de klant naar een locatie komt hoef ik geen reiskosten in rekening te brengen en kan ik tegelijk meerdere mensen helpen. Hierdoor kan ik deze service gratis aanbieden voor klanten van Opticien op de koffie. 

Jazeker, zowel klanten van Opticien op de Koffie als klanten van andere opticiens zijn welkom. Voor klanten van Opticien van de koffie is deze service altijd gratis. Klanten van andere optieken zijn ook welkom alleen hiervoor vraag ik een kleine vergoeding. Uiteraard vervalt deze bij aanschaf van een product. 

Levering

In 95% van de gevallen kan ik de bril binnen twee weken afleveren. Bij de andere 5% gaat het om speciale glazen die een langere levertijd hebben. Tijdens het bezoek maken we direct een aflever afspraak en weet u wanneer u hem ontvangt.

Als de sterkte tussen -4 tot +4 is zijn de glazen op voorraad bij de fabrikant. Zodra er ook zaken als prisma of cilinder nodig zijn wordt het maatwerk. Daardoor duurt het langer om te maken. Deze brillen zijn alsnog binnen 2 weken te leveren. Brillen die langer nodig zijn zijn hele specifieke glazen, dit geef vooraf aan. 

Jazeker, er is de mogelijkheid om sommige gevallen bij de leverancier voor een meerprijs binnen 24 uur de glazen te ontvangen. Zeker bij standaard sterktes (-4 tot +4). Er zijn twee opties: u kiest met mij vast een nieuw montuur of ik kan het bestaande montuur bij u ophalen (als de glazen binnen zijn), de glazen in het montuur in mijn werkplaats inslijpen en weer naar u toe brengen. Neem gerust contact op dan bespreken we de mogelijkheden. 

Prijzen en garantie

Nee, ik ben transparant over de kosten. Opticien op de Koffie wil een goed product leveren. Ik vertel over de producten en mogelijkheden maar voer geen enkele druk uit om meer te verkopen. Het is voor Opticien op de koffie belangrijk dat u een goede en betaalbare bril ontvangt die past binnen uw budget. 

Op de monturen geef ik 2 jaar garantie, de meeste monturen zullen zelfs met gemak 3 jaar meegaan, helaas kan ik deze garantie niet geven. Daarom kan ik met zekerheid 2 jaar garantie aanbieden.

Opticien op de koffie heeft u graag als klant en biedt daarom de mogelijkheid als u binnen 3 maanden een tweede bril aanschaft (bijvoorbeeld een zonnebril) ontvangt u het rechterglas van deze bril gratis. 

Dat is fijn om te horen, als dank voor het aanbrengen van een nieuwe klant ontvangt een passende attentie bijvoorbeeld een tegoedbon voor een kopje koffie (of thee). 

Betaling

Ja, ik heb een mobiele pin automaat mee.

U kunt pinnen, het vooraf overmaken, via een I-deal link (QR-code) op de factuur.

Ik vraag bij de koop van een nieuwe bril een aanbetaling van 25%, de rest van de factuur kan worden betaald als ik de bril aflever. Als u voor een vergoeding in aanmerking komt kan ik de factuur alvast indienen en heeft u het geld binnen voor ik de bril kom afleveren.

Ik kan opvragen of u voor vergoeding in aanmerking komt, echter kan ik niet zien of u deze al heeft gebruikt.

Als extra service kan Opticien op de koffie de factuur ook direct indienen bij de zorgverzekeraar die zijn aangesloten bij het vergoedingssysteem van Infomedics (LINK). Ik dien dan de rekening in terwijl ik de bril samenstel. U ontvangt de vergoeding op uw eigen rekening en deze is vaak al binnen voor ik de bril aflever. 

Ik bied deze service aan als dank voor uw bestelling. Houdt u er rekening mee dat ik hiervoor 1,5% provisie moet betalen van het totaalbedrag ongeacht of u de vergoeding al hebt gebruikt. 

Als de verzekering niet in het systeem van Infomedics staat kan ik de factuur alvast naar u opsturen en kunt u hem zelf indienen. De ervaring leert dat het geld al op de rekening staat voor ik de bril aflever. 

U kunt met alle zorgverzekeringen bij Opticien op de koffie terecht. Bij de verzekeringen die zijn aangesloten bij het vergoedingssysteem van Infomedics (LINK) heeft Opticien op de koffie de mogelijkheid de factuur direct te declareren. Hier vallen de meeste verzekeringsmaatschappijen onder. U ontvangt de vergoeding op uw eigen rekening en deze is vaak al binnen voor ik de bril aflever. 

× Hoe kan ik u helpen?